English  |  فارسی
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
برق‌گرفتگی؛ خطری در کمین خانه‌تکانی

برق‌گرفتگی؛ خطری در کمین خانه‌تکانی

سرپرست گروه ایمنی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان گفت: سهل‌انگاری شهروندان در روزهای پایانی سال می‌تواند منجر به بروز حادثه برق‌گرفتی شود.

مهدی جوادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، خانه‌تکانی در بسیاری از خانه‌ها آغاز می‌شود. شهروندان در ایام پایانی سال و با آغاز خانه‌تکانی‌ها چنانچه در زمینه برق تخصص ندارند، با رعایت نکات ایمنی، فقط کارهایی از قبیل تعویض لامپ‌های معمولی را انجام دهند و به کارهای مهم‌تری که نیاز به تخصص دارد اقدام نکنند و تعمیرات را به افراد متخصص بسپارند.

وی افزود: شهروندان باید هنگام شست‌وشوی دیوارها اطراف پریزهای برق را با پوشش مناسب بپوشانند تا از خطر برق‌گرفتگی جلوگیری شود.

جوادیان در رابطه با نحوه آویز در مجاورت شبکه‌های برق، یادآور شد: شهروندان معمولا در روزهای پایانی سال اقدام به شست‌وشوی البسه، فرش‌ها، پتوها، ملحفه‌ها و دیگر زیراندازها کرده و برای خشک کردن آن از فضای حیاط یا پشت‌بام‌ها استفاده می‌کنند و از آنجایی که ساختمان‌های فعلی بلندمرتبه شده و این ساختمان‌ها مشرف به شبکه‌های هوایی برق هستند، بارها دیده شده این فرش‌ها و دیگر البسه به دلیل استقرار نادرست با کوچک‌ترین وزش باد از روی بام‌ها بر روی شبکه‌های برق سقوط می‌کند.

وی با بیان اینکه این موضوع می‌تواند پیامدها و مشکلاتی را برای خود و دیگر شهروندان ایجاد کند، افزود: به همین خاطر شهروندان باید در صورت امکان از آویز یا پهن کردن البسه خود روی پشت‌بام‌ها خودداری کرده و یا اگر به ناچار مجبور به استفاده از فضای پشت‌بام هستند، حتماً البسه و فرش‌ها را به‌صورت مطمئن و محکم درگیر کرده تا با وزش باد از روی بام بر روی شبکه‌های برق سقوط نکند.

سرپرست گروه ایمنی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، ادامه داد: در صورت سقوط این اشیا بر روی شبکه‌های برق، به دلیل وجود حوزه الکتریکی در اطراف خطوط هوایی برق، به هیچ عنوان خود راساً اقدام به برداشتن این اشیا حتی به‌وسیله چوب و دیگر وسایل نکنید؛ چرا که چنین وسایلی حتی لوازم چوبی هم نمی‌تواند ایمنی شما را تضمین کند، لذا در چنین مواردی در هر موقع از ساعات شبانه‌روز، می‌توانید به مرکز فوریت‌های برق با شماره تلفن 121 تماس گرفته تا واحدهای اتفاقات و عملیات در اسرع وقت در محل حاضر شده و مشکل شما را در شرایط ایمن حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: شست‌وشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی و غیره قبل از قطع کامل برق خطرناک است و احتمال برق‌گرفتگی افراد را در پی دارد، از این رو ابتدا باید برق وسیله برقی را قطع و سپس نسبت به پاکسازی آن اقدام کرد.

جوادیان در رابطه با سیستم اتصال به زمین لوازم برقی، تصریح کرد: پس از جابه‌جایی‌های لازم، ایجاد سیستم اتصال به زمین و استفاده از پریزها و دوشاخه‌های مخصوص در سیم‌کشی ساختمان‌ها و تأسیسات باعث افزایش ایمنی استفاده‌کنندگان خواهد شد و برای جلوگیری از برق‌گرفتگی باید بدنه فلزی وسایل برقی نظیر یخچال به سیستم زمین وصل شده باشد.

این مسئول یادآور شد: از شیر و لوله‌های آب برای زمین کردن بدنه تجهیزات برقی استفاده نکنید، زیرا با این عمل احتمال بروز برق‌گرفتگی در محدوده مجموعه را فراهم می‌آورید و هنگام استفاده از وسایل برقی در آشپزخانه حتماً از دمپایی پلاستیکی خشک استفاده کنید.

وی ادامه داد: هنگام شست‌وشوی آشپزخانه، وسایل برقی را از پریز جدا کرده و برق آشپزخانه را به طور کامل قطع کنید و تا خشک شدن کامل کف و دیوارها از وصل مجدد برق و اتصال وسایل به برق خودداری کنید. همچنین مراقب باشید افراد دیگر بدون اطلاع شما برق را وصل نکنند.

تاریخ خبر: سه شنبه، 24 اسفند ماه 95، منبع: ایسنا

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2194498
بازدید کننده های امروز : 2187
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت