English  |  فارسی
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
خداحافظی پرندگان مهاجر با میانکاله

خداحافظی پرندگان مهاجر با میانکاله

مسئول دیده‌بانی و محیط زیست میانکاله گفت: با گرم شدن هوا، بازگشت پرندگان از میانکاله آغاز شده است.

علی ابوطالبی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه حدود ۱۰ روز است که بازگشت پرندگان مهاجر در میانکاله آغاز شده، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر قوها و حدود ۸۰ درصد اردک‌ها با گرم شدن ناگهانی دما از میانکاله رفتند و بازگشت چنگرها نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه 60 درصد از پرندگان مهاجرت خود را آغاز کردند، تصریح کرد: تا پایان امسال 30 درصد باقیمانده این پرندگان نیز مهاجرت و حدود ۱۰ درصد نیز تا پایان فروردین سال 96 میانکاله را ترک می‌کنند.

مسئول دیده‌بانی و محیط زیست میانکاله درباره ۱۰ درصد از گونه‌هایی که تا اواخر فروردین سال آینده باقی می‌مانند، خاطرنشان کرد: هنوز بی‌قراری این نوع پرندگان برای بازگشت در آنها ایجاد نشده چرا که عوامل بیرونی و درونی موجب تغییراتی برای بی‌قراری سفر در پرنده می‌شود. عوامل بیرونی شامل طول روز، گرم شدن هوا و درجه حرارت، کوتاه شدن شب‌ها و وجود تغذیه کافی با رشد جلبک‌ها است.

وی با بیان اینکه عوامل درونی ایجاد بی‌قراری سفر شامل چربی‌های اشباع شده در بدن پرنده است که به آن این پیام را می‌دهد که با این مقدار انرژی تحمل سفر طولانی را دارد، تصریح کرد: غدد گلوی پرنده در طرفین در اوایل اسفند بزرگ شده و تحریکات جنسی در گونه، ایجاد و هنگامی که فیزیولوژی بدن پرنده به وی اعلام آمادگی سفر را می‌دهد، حالت بی‌قراری، ایجاد می‌شود و پرندگان سفر خود را دسته دسته با نظر رهبرهای باتجربه و قوی‌تر آغاز می‌کنند.

مسئول دیده‌بانی میانکاله، یادآور شد: در مسیر سفر پرندگان از توپوگرافی زمین، اشعه ماورای بنفش، میدان مغناطیسی خورشید و نیز تجربه خود برای مسیریابی استفاده می‌کنند و به جایی می‌روند که سال گذشته در آنجا زادآوری کردند.

ابوطالبی با اشاره به اینکه در میانکاله ۵۰۴ گونه پرنده شناسایی شده است، گفت: از ۵۰۴ گونه پرندن میانکاله حدود ۲۳۰ گونه برای زیست می‌مانند که ۱۳۰ گونه آن خشکی‌زی و ۱۰۰ گونه آن تالابی است که از این تعداد ۶۰ گونه آبزی و ۴۰ گونه کنار آبزی است.

وی افزود: از پرندگان آبزی ۳۰ گونه آن همانند طاووسک‌ها بومی منطقه هستند و برخی از گونه‌های مهاجر نیز مانند چنگرها و اردک سرسبز گونه بومی دارند اما ۷۰ گونه از صد گونه آبزی تلاب‌گذران در زمستان مهاجرت می‌کنند و شامل سه گونه قوهای گنگ، قوی فریادکش، قوی کوچک هستند. این قوی کوچک در لیست "سایتیس" و منع تجارت و جز ۱۲ پرنده در معرض خطر این استان قرار دارد.

مسئول دیده‌بانی میانکاله گفت: از پلیکان‌ها گونه سفید و پا خاکستری که پا خاکستری آن گونه کمیاب و در لیست سایتیس از درجه دو حفاظتی برخوردار است و از غازها نیز غاز خاکستری، عروس غاز و غاز پازرد گونه کمیاب منطقه بوده و غاز پیشانی‌سفید بزرگ و کوچک‌ نیز در لیست سایت "سایتیس" قرار دارد.

وی، افزود: از اردک‌ها انواع مختلفی وجود دارد که حدود ۱۵ تا ۱۶ گونه از آنها به میانکاله سفر می‌کنند و شامل اردک سرسفید، گیلار، فیل‌وش، خودکای معمولی و ابرو سفید، اردک سرسبز، سرحنایی، نوک‌پهن، چشم طلایی، سرسیاه و کاکلی است. از میان همه آن اردک‌ها گونه سرسفید حمایت شده و در لیست سایتیس بوده و گیلار مهاجرت می‌کند. جمعیت اردک تاج‌دار نیز کاهش یافته است.

ابوطالبی تصریح کرد: علاوه بر همه پرندگانی که در میانکاله وجود دارد، انواع "سلیم‌ها" نیز در میان آنها به چشم می‌خورد که ۶ گونه سلیم و ۱۰ گونه آب چلیک و ۵ گونه "تلیله" و همچنین انواع "هواسیل‌ها" و "آ.او.س" و انواع "باکلان" که گونه کوچک آن در معرض خطر است هر ساله به میانکاله مهاجرت می‌کنند.

تاریخ خبر: شنبه، 21 اسفند ماه 95، منبع: ایسنا

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2194002
بازدید کننده های امروز : 1691
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت