English  |  فارسی
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
مرکز مطالعات پلنگ ایرانی در استان لرستان راه‌اندازی می‌شود

مرکز مطالعات پلنگ ایرانی در استان لرستان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل محیط‌زیست لرستان گفت: اولین کارگاه مطالعاتی پلنگ آسیایی اوایل اسفندماه در لرستان برگزار می‌شود و بنا است مرکز مطالعات پلنگ ایرانی را در استان دایر کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، مهرداد فتحی بیرانوند صبح امروز در اولین سمینار تخصصی حیات‌وحش و تنوع زیستی زاگرس مرکزی که در صحن شورای اسلامی شهر خرم‌آباد برگزار شد اظهار داشت: بحث محیط‌زیست در استان لرستان به‌عنوان یک وظیفه در دستور کار همه افراد قرار دارد.

وی بابیان اینکه موضوع محیط‌زیست موضوع روز جهان است افزود: بحث پرداختن به محیط‌زیست در دستور کار سیاستمداران و دولتمردان در سراسر کره زمین بوده است.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان عنوان کرد: امروزه اصلی‌ترین دغدغه‌ها در رابطه با بحث محیط‌زیست است و این در حالی است که متأسفانه در کشور ما طی سال‌های اخیر آن‌گونه که باید به بحث‌های محیط‌زیست پرداخته نشده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید و ورود به‌موقع مقام معظم رهبری و سخنرانی معروفشان در اسفندماه سال 92 و همچنین ابلاغ سیاست‌های 15 گانه نشان می‌دهد امروز باید بحث‌های محیط‌زیست را جدای از دیگر موضوعات ببینیم.

فتحی بیرانوند تصریح کرد: اولین و ضروری‌ترین نیاز بشر و دیگر موجودات بر روی کره زمین زندگی سالم است، درصورتی‌که زندگی موجودات به خطر بیفتد مابقی کارها نیز به خطر می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: لرستان یکی از استان‌هایی است که در حوزه محیط‌زیست دارای ظرفیت‌ها و تنوع‌های بسیار بالا بوده و خداوند یک تنوع زیستی کم‌نظیری را به استان لرستان داده است؛ در استان ده‌ها غله بالای سه هزار و 500 متر وجود دارد و همچنین ارتفاع در بسیاری از نقاط لرستان بالای چهار هزار متر است. مدیرکل محیط‌زیست لرستان گفت: اختلاف ارتفاع در استان سبب شده که یک تنوع زیست‌محیطی کم‌نظیری در لرستان به وجود آید، لرستان مساحتی حدود  1.7 درصد کشور را دارد و تاکنون 25 درصد تنوع زیستی شناسایی‌شده است.

وی بابیان اینکه در گونه‌های جانوری ثبت جهانی داریم اظهار داشت: معروف‌ترین گونه‌های جانوری استان سمندر لرستان، ماهیان کوه غار و شاید دیگرگونه‌هایی باشد که تاکنون شناسایی نشده است.

فتحی بیرانوند افزود: تشکل‌های زیست‌محیطی بازوان توانمندی در ارتباط با بحث‌های محیط‌زیست هستند و به ما همیشه کمک کرده و حامی محیط زیست بوده اند.

وی بابیان اینکه ما نسبت به سمندر لرستان حساسیتی در سطح استان و کشور داریم عنوان کرد: منطقه سمندر که اصلی‌ترین زیستگاه سمندر به شمار می‌رود حدود 23 هزار هکتار است که کارهای مقدماتی در رابطه با این زمینه انجام شده است؛ خوشبختانه طی سه سال اخیر از قاچاق سمندر لرستان برای اولین بار جلوگیری کردیم که این امر نویدی برای جلوگیری از نابودی این‌گونه در حال انقراض بود.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بیان کرد: برای تشکیل مرکز علمی تحقیقاتی در استان نیاز کمک هستیم این در حالی است که امکانات و ابزار خوبی در این راستا در لرستان وجود دارد.

فتحی بیرانوند تصریح کرد: گونه ماهیان کور غار را به ثبت جهان کرده و به احترام محیط‌بانان پرتلاش نام یکی از محیط‌بانانی که مسئولیت حفاظت از غار را دارد بر روی این‌گونه گذاشته شد.

وی خاطرنشان کرد: پلنگ یکی از گونه‌های شاخص است که خوشبختانه با اقداماتی که در رابطه با بحث پلنگ داشتیم، توانستیم نقشه پراکنش پلنگ را در استان پیدا کنیم؛ خوشبختانه اوایل اسفندماه اولین کارگاه مطالعاتی در ارتباط با بحث مطالعات پلنگ  آسیایی را در استان لرستان داریم و قول داده‌شده مرکز مطالعات پلنگ ایرانی را در استان لرستان دایر کنند.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان گفت: خوشبختانه لرستان درزمینه احیا زیستگاه‌ها رتبه اول را در کشور کسب کرده است، با سرشماری‌های انجام‌شده تعداد بسیار خوبی از گونه‌ها اکنون در مناطق وجود دارند، طی دو سال اخیر به‌اندازه کل عمر محیط‌زیست به خاطر بالا بردن ضریب حفاظت منطقه ازنظر حفاظت با ساخت پاسگاه تلاش کرده‌ایم که تأثیر زیادی در ارتباط با حفاظت از حیات‌وحش داشته است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از بهترین شبکه‌های تشکل‌های زیست‌محیطی در لرستان وجود دارد، تصریح کرد: خوشبختانه بحث آموزش و اطلاع‌رسانی سبب شده موضوع فرهنگ محیط‌زیستی را به‌عنوان فرهنگ روزبه داخل خانواده‌ها ببریم.

فتحی بیرانوند خاطرنشان کرد:در سنوات گذشته مطالعاتی در ارتباط با زاگرس مرکزی با حمایت سازمان‌های بین‌المللی انجام داده‌اند که چند استان حاشیه‌ای را در مطالعات زاگرس مرکزی آورده و نامی از استانی که داخل زاگرس مرکزی است نیامده بود که با تلاش‌های صورت گرفته ابلاغ شد لرستان در نتایج مطالعات و اعتبارات زاگرس مرکزی آورده شود.

وی اظهار داشت: تمامی مسئولان به‌ دور از دیدگاه‌های سیاسی در رابطه با محیط‌زیست به اجماع رسیده‌اند و روی این موضوع حساسیت ویژه‌ای دارند.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان افزود: خوشبختانه  لرستان تنها استانی است که 9 شعبه ویژه در همه شهرهای استان در ارتباط با جرائم زیست‌محیطی دارد.

تاریخ خبر: چهارشنبه،6 بهمن ماه 95، منبع: تسنیم

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2193990
بازدید کننده های امروز : 1679
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت