English  |  فارسی
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
یک فعال صنفی کارگری: کارگران به کارگاه‌های نا‌ایمن عادت کرده‌اند/قرارداد موقت راه انتقاد از کارفرما را بسته‌است

ناصر چمنی، فعال صنفی کارگری به ایلنا گفت: تازمانی که کارگران نگران تمدید نشدن قراردادهای خود هستند؛ نمی‌توان از آنها انتظار داشت که رعایت کامل مقررات ایمنی و بهداشت کار را از کارفرمایان خود مطالبه کنند.

 

این فعال صنفی کارگری افزود: فقدان امنیت شغلی حتی بر ایمنی محیط کار هم تاثیر منفی خود را برجای گذاشته است، بسیاری از کارگران شاغل در محیط‌های پرخطر به دلیل ترسی که از تمدید نشدن قراردادهای خوددارند، دیگر به رعایت نشدن اصول ایمنی عادت کرده‌اند و در نتیجه کمتر پیش می‌آید که کارگری قبل از حادثه غیر ایمن بودن محل کارش را به کارفرما یا پیمانکار گوش‌زد کند.

 

مسئول نهاد صنفی کارگران پیمانکاری پتروشیمی تبریز گفت: کارگران در جستجوی معاش‌ خانواده راهی کارگاه‌ها می‌شوند برای همین طبیعی است که برای حفظ این موقعیت ملاحظه کرده و از سایر مطالبات قانونی خود نظیر رعایت اصول ایمنی در محیط کار چشم پوشی کنند.

 

چمنی در عین حال از محدودیت‌هایی که در همین راستا برای فعالیت‌ نهادهای صنفی کارگری ایجاد شده است، به عنوان مشکل مکمل کارگرانی یاد کرد در محیط‌های کاری آنها اصول ایمنی به صورت کامل رعایت نمی‌شود.

 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان شرقی در توضیح مقصود خود به ذکر مثالی پرداخت و گفت: سال گذشته در یکی از شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان شرقی، کارگری هنگام کار با دستگاه برشکاری از ناحیه انگشتان دست؛ دچار نقص عضو می‌شود، اگرچه بعد از این حادثه او شکایتی را در اداره کار مطرح و در نهایت موفق به گرفتن خسارت از کارفرما می‌شود اما وقتی از او پرسیده می‌شود که چرا از قبل نست به شرایط نا‌ایمن معترض نشده‌است؟ می‌گوید که از ترس اخراج ترجیح می‌دهد تا به جای صحبت مستقیم با کارفرما، از طریق شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی کند که در نتیجه این حادثه اتفاق می‌افتد.

 

این عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری در ادامه با تاکید بر اینکه عموم کارفرمایان در محیط های کارگاهی کوچک حتی توصیه های مسئول ایمنی را جدی نمی‌گیرند، گفت: کارفرما تصور می کند که هزینه کردن برای ایمنی کارگاه و تجهیز آن بی مورد و هزینه اضافی است و وقتی به این شرایط موقعیت نابرابر کارگران قراردادی و پیمانکاری را را نیز اضافه کنیم، طبیعی است که راه هرگونه انتقاد از کارفرما بسته می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مسئولان ایمنی کارگاه اندازه کارگران ساده یک کارگاه امنیت شغلی دارد، گفت: باید پرسید که چرا این روند اصلاح نمی‌شود؟ چرا مسئول ایمنی کارگاه باید حقوق بگیر کارفرما باشد و چرا مسئول ایمنی باید همانند سایر کارگران با کارفرما قرارداد موقت کار داشته باشد؟

 

چمنی اضافه کرد: مجموع این شرایط موجب شده کارگران به شرایط ناایمن محیط کارشان عادت کنند و همین مسئله موجب شده است تا حوادث کار پیوسته در حال افزایش باشد.

 

تاریخ خبر: سه شنبه، شانزدهم آبان ماه 96، منبع: ایلنا

مطالب دیگر
:: ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی در سال ۹۷/ رتبه‌ اول حوادث کار به کارگران ساختمانی با ۳۷.۸ و صنعتی‌ها با ۳۴.۳ درصد رسید
:: افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
:: شصت و سومین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور
:: رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله
:: هنوز نفس می‌کشد
:: زمستان چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
:: تقویت سیستم ایمنی مبتلایانِ سرطان با مداخلات روانشناختی و معنویت درمانی
:: جزئیات حادثه آتش‌سوزی یک واحد آموزشی در زاهدان‌ ‌
:: آخرین اخبار از واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
:: همايش سالانه بازرسان كار استان تهران با رويكرد محيط كار ايمن و صيانت از نيروي كار برگزار شد
آمار کل بازدید کننده ها : 2178002
بازدید کننده های امروز : 206
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت